سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیر آسمان شب

شاید با مطالعه مطالب ذیل و یا حتی با تجارب شخصی که در مورد استرس در زندگی تان داشته اید، به این نتیجه برسید که استرس همیشه بد و منفی است در حالیکه میان فشار روانی خوب و فشار روانی بد تفاوت وجود دارد. استرس زمانی خوب است که ...

استرس خوب، بد، زشت

 

کلمه استرس ( stress ) از ریشه لاتین stringi به معنی محکم فشردن مشتق شده است، با آنکه تعریف استرس مشکل است همگی ما استرس را در زندگی خود تجربه کرده ایم. در خانه، مدرسه، محل کار و حتی در ورزش ما به استرس نیازمندیم. بدون استرس زندگی بدون چالش طلبی و هیجان خواهد بود. از یک دیدگاه مثبت، استرس یک منبع انگیزه و یک جز لازم برای بقا زندگی است؛ اما مسلما به صورت طولانی مدت و بیش از اندازه، زیان آور خواهد بود و اگر به وسیله دوره های تمدد اعصاب و استراحت تخفیف نیابد تهدید کننده سلامتی خواهد بود.

 نشانه های استرس

استرس دارای علایم مختلف فیزیکی و روان شناختی و هیجانی و رفتاری است.

 

 علایم فیزیکی استرس

تپش قلب، نفس نفس زدن، انقباض و سفتی قفسه سینه، سردرد، عرق سرد مفرط، بی حسی و کرختی دستها و پاها، خشکی دهان و .. از علایم فیزیکی استرس هستند.

 

علایم روان شناختی

 

ناتوانی در تصمیم گیری، ضعف تمرکز حواس، ضعف حافظه که نتیجه کم توجهی و پریشانی حواس است، دیدن خواب بد و کابوس و افکار منفی از علایم روان شناختی استرس است.

 

علایم رفتاری

 

کاهش اشتها که باعث کاهش وزن می شود، کاهش مراقبت از بدن، کاهش فعالیتهای اجتماعی، رانندگی بدون توجه و افزایش تصادفات، استفاده افراطی از موادی مانند سیگار و .. از علایم رفتاری استرس است.

 

  

مطالعات نشان داده که خوردن شیر گرم و شیرین، شبانگاهان باعث خواب آرام می گردد.

 

استرس زمانی خوب است که با استفاده از برانگیختگی، پاسخهایی را برای کنار آمدن با محرکهای تنش زا بوجود آورد مثل زمانی که توانایی ما کاملا برای حذف یا فرار از محرک تنش زا بکار می رود

 

استرس خوب و استرس بد

شاید با مطالعه مطالب فوق و یا حتی با تجارب شخصی که در مورد استرس در زندگی تان داشته اید، به این نتیجه برسید که استرس همیشه بد و منفی است در حالیکه میان فشار روانی خوب(یوسترسeustress) و فشار روانی بد(دیسترسdistress) تفاوت وجود دارد. استرس زمانی خوب است که با استفاده از برانگیختگی، پاسخهایی را برای کنار آمدن با محرکهای تنش زا بوجود آورد مثل زمانی که توانایی ما کاملا برای حذف یا فرار از محرک تنش زا بکار می رود. اما زمانیکه محرک تنش زا بر توانایی ما برای کنار آمدن غلبه کند یا آنکه از برانگیختگی ایجاد شده به گونه ای سازنده استفاده نشود، استرس بد رخ می دهد. استرس چه خوب و چه بد و یا اینکه چه مشکلاتی می تواند برای ما به همراه آورد، تنها هدف سخن ما نیست بلکه قصد داریم در این مقاله به روشهای پیشگیری و درمان این مساله اشاره داشته باشیم.

  

رانندگی بدون توجه و افزایش تصادفات، استفاده افراطی از موادی مانند سیگار و .. از علایم رفتاری استرس است.

  

 

استرس خوب، بد، زشت

مسلما مغز و بدن انسان برای اینکه از لحاظ روانی و جسمی کارکرد طبیعی داشته باشد نیازمند انرژی کافی است. این انرژی باید از طریق همه گروههای غذایی تامین گردد.

گروه اول غذاها نشاسته ها هستند که به اندازه کافی و متناسب با سن، جنسیت و وزن افراد باید از این مواد بهره ببرند.

و اما گروه دوم مواد معدنی و ویتامینها مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و ... هستند که بدن ما به اندازه کافی باید از این مواد استفاده کند. برای مثال یکی از منابع مهم کلسیم شیر و فرآورده های لبنی است. مطالعات نشان داده که خوردن شیر گرم و شیرین، شبانگاهان باعث خواب آرام می گردد و همچنین مصرف ماست ترش نیز موجب جذب بالای کلسیم در بدن می گردد.

از طرف دیگر سرتونین یکی از مهمترین انتقال دهنده های عصبی مغز است که ترشح به جا و به اندازه آن در بهبود عملکرد روانی افراد نقش بسزایی دارد. ترشحات به اندازه این ماده نیازمند مصرف پروتئین است لذا مصرف مواد پروتئین دار به خصوص گوشت و حبوبات در ترشح طبیعی این ماده ضروری به نظر می رسد.

گروه سوم مواد غذایی که می تواند در بهبود کنش روانی افراد موثر باشد، سبزیجات، اسید فولیک، ویتامین سی و منیزیم و .. است که اگر همه این مواد به اندازه مورد استفاده قرار گیرند احتمال بیماری های عصبی و روانی و استرسهای بد و منفی به طور چشم گیری کاهش می یابد.

 

مصرف مواد پروتئین دار به خصوص گوشت و حبوبات در ترشح طبیعی سرتونین ضروری به نظر می رسد

  

یک مکان آرام که تنش در آن وجود ندارد، انتخاب کنید

 

قبل از شروع چند تمرین کششی ملایم انجام دهید تا تنش عضلانی تان کاهش یابد. بهتر است این تمرینات به حالت خوابیده یانشسته انجام گردد. آرام و عمیق نفس بکشید. هر بخش از بدن تان را منقبض و سپس به آرامی منبسط کنید. این تمرینات را از قسمت پایین بدن(پاها) شروع کرده و به قسمتهای بالای بدن( صورت و سر) پیش بروید.

 

 همانطور که این تمرینات را انجام می دهید سعی کنید به گرمی، سنگینی و آرامشی که در بدن تان ایجاد می گردد فکر کنید. هر گونه افکار گیج کننده و ناراحت کننده ای را که در ذهن تان دارید به عقب برانید و در تصویر و افکار مثبت غرق شوید. سعی نکنید به زور و اجبار خودتان را در آرامش قرار دهید بلکه به طور آرام و پیش رونده سعی در ایجاد انقباض و انبساط در اندامهایتان داشته باشید.

این تمرینات را به مدت بیست دقیقه تکرار کرده و سپس نفس عمیق بکشید و چشمهایتان را باز کنید.

به طور کلی دعا و نیایش و برقراری رابطه معنوی با خداوند در ایجاد و حفظ آرامش روانی و ذهنی افراد، موثرترین روش خواهد بود

 

آرامش ورزی یکی از روشهای موثر خودیاری در کنترل تنش ها و استرس هاست.

البته این تمرینات به دو بخش تقسیم می شود: تمرینات جسمانی و تمرینات روانی و ذهنی. تا این بخش در مورد تمرینات جسمانی و همچنین ملاحظات غذایی توجه شد.

اما منظور از تمرینات روانی و ذهنی برقراری ارتباط معنوی بیشتر با خداوند، دعا و نیایش و راز و نیاز با خالق هستی است. مسلما هر فردی برای برقراری ارتباط بیشتر و بهتر با خداوند راه و روشهای مختص و مورد علاقه خود را دارد ولی به طور کلی دعا و نیایش و برقراری رابطه معنوی با خداوند در ایجاد و حفظ آرامش روانی و ذهنی افراد، موثرترین روش خواهد بود.

برای کنترل استرس به این نکات توجه کنید:

 

تغذیه چه تاثیری بر استرس می تواند داشته باشد؟

 

 


یک روحانی‌نما موسوم به «سید محمد علی حسینی» که تلاش می‌کرد خود را به جای سید حسن نصرالله رهبر شیعیان جنوب جا بزند، پس از یک سال بررسی فعالیت‌های وی از سوی اطلاعات ارتش لبنان، سرانجام به خاطر جاسوسی برای رژیم صهیونیستی دستگیر شد.

 


 

 

جاسوس در لباس روحانیت

یک روحانی‌نما موسوم به «سید محمد علی حسینی» که تلاش می‌کرد خود را به جای سید حسن نصرالله رهبر شیعیان جنوب جا بزند، پس از یک سال بررسی فعالیت‌های وی از سوی اطلاعات ارتش لبنان، سرانجام به خاطر جاسوسی برای رژیم صهیونیستی دستگیر شد.

به گزارش جهان، وی که به خاطر مواضع تند علیه حزب الله لبنان و ایران، به شدت مورد علاقه رسانه‌های غربی بود، اعلام کرده بود که در مقابل حزب‌الله نیروی «مقاومت اسلامی عربی» را برای مقابله با اسرائیل تشکیل داده که هزار و پانصد نفر نیروی مسلح دارد.

 

گرچه تصاویری که از این «نیرو» در شبکه اینترنت منتشر شده بود، بیش از ? نفر با ژست‌های مختلف را نشان نمی‌داد

 

ارتش لبنان در حالی این «روحانی شیعه» را به جرم جاسوسی برای اسرائیل بازداشت کرده است که وی طی ماه‌های اخیر خوراک مناسبی را برای القای فضای تشتت در جامعه شیعی لبنان برای رسانه‌های غربی فراهم کرده بود.

براساس گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، «محمد علی حسینی» طی هفته‌های قبل سفری نیز عربستان سعودی داشت و با ملک عبدالله دیدار کرد که این اقدام وی، شک و تردیدها در مورد اقدامات او را افزایش داد.

وی که به خاطر مواضع تند علیه حزب الله لبنان و ایران، به شدت مورد علاقه رسانه‌های غربی بود، اعلام کرده بود که در مقابل حزب‌الله نیروی «مقاومت اسلامی عربی» را برای مقابله با اسرائیل تشکیل داده که هزار و پانصد نفر نیروی مسلح دارد.

نیروی چند نفری تحت امر وی برای نشان دادن جدی بودن خود در مواجهه با اسرائیل، در اوایل سال ???? چند موشک کاتیوشا به خاک فلسطین اشغالی پرتاب کردند که هیچ هدفی را مورد اصابت قرار نداد.

این جاسوس رژیم صهیونیستی همچنین ید طولایی در موضعگیری علیه جمهوری اسلامی در لباس یک روحانی شیعه داشت و این مواضع وی به سرعت و با حدت زیادی از سوی رسانه‌های غربی مورد استفاده رسانه‌ای علیه ایران قرار می‌گرفت.

جاسوس در لباس روحانیت

حسینی در جریان حمله دولت عراق به اردوگاه اشرف به عنوان مرکز تجمع گروهک تروریستی منافقین، این حمله را محکوم کرد، کسانی را که در این حمله کشته شدند شهید خواند و خواهان حمایت از جدایی‌طلبان خوزستان شد.

وی همچنین سه‌شنبه هفته گذشته نیز در گفتگو با روزنامه کویتی الوطن، ایران را به دخالت در امور داخلی بحرین متهم کرد و گفت که ایران تهدیدی برای کشورهای عربی است و مسئله فلسطین حل نخواهد شد مگر اینکه ایران دست از دخالت در آن بردارد!

به نوشته بی‌بی‌سی، در سایت محمد علی حسینی از او به عنوان مرجع شیعه یاد شده! و تصویر اجازه نامه‌هایی برای روایت حدیث از چند تن از مراجع قم و نجف در این سایت درج شده است. همچنین دست نوشته‌هایی از چند تن دیگر از مراجع قم و نجف که محتوای یکی از کتاب‌های او را که درباره احکام روزه است تأیید کرده‌اند، اما هیچ اجازه‌نامه اجتهادی در این سایت به چشم نمی خورد!

تنها مدرک تحصیلی از این جاسوس لبنانی، تقدیرنامه‌ای است که نشان می‌دهد وی در سال تحصیلی ?? – ?? از طلبه‌های ممتاز مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی در قم بوده است

حسینی در جریان حمله دولت عراق به اردوگاه اشرف به عنوان مرکز تجمع گروهک تروریستی منافقین، این حمله را محکوم کرد، کسانی را که در این حمله کشته شدند شهید خواند و خواهان حمایت از جدایی‌طلبان خوزستان شد

مطبوعات لبنان به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند: سفرهای متعدد محمد علی حسینی به کشورهای اروپایی و تماس‌های تلفنی مشکوک او، برای نهادهای امنیتی این کشور شک‌برانگیز شده بود و اداره امنیت لبنان، اطلاعات ارتش و اطلاعات حزب الله از یک سال پیش وی را تحت نظر داشته‌اند تا اینکه سرانجام نیروهای اطلاعات ارتش به آپارتمان او در شهر صور حمله و دستگیرش کردند و از خانه‌اش مقادیری سلاح کشف نمودند.

پیشتر نیز شبکه‌های جاسوسی متعدد رژیم صهیونیستی در لبنان کشف و نابود شده بود


در روز سوم خرداد در هفته گذشته حادثه تلخی روی داد.انفجار در پالایشگاه آبادان خبری بود که بلافاصله پس از افتتاح  طرح جدید توسعه پالایشگاه منتشر شد.خوشبختانه ، این حادثه  پس از پایان مراسم و خروج رئیس جمهور و اطرافیان وی صورت گرفت و به آنها آسیبی نرسید،هرچند با کمال تاسف این حادثه جان حداقل یک کارگر را گرفت و دهها تن دیگر را راهی بیمارستان کرد.

 


به عکس روبرو با دقت توجه کنید. این عکس یکی از ویژگی ها ی مهم و مثبت فرهنگی ژاپنی را به تصویر می کشد.همان گونه که در این عکس می بینید این عکس در یکی از کمپهای استقرار موقت آوارگان زلزله ژاپن گرفته شده است. در این تصویر با روش سنتی ژاپنیها ، رئیس و مدیران شرکت «نیروی برق توکیو» از روستاییان آسیب دیده از

عذر خواهی مسوولین ژاپنی

تشعشعات رادیو اکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما عذرخواهی کردند.

"ماساتاکا شیمیزو" (نفر وسط) رئیس شرکت نیروی برق توکیو و مدیران ارشد این شرکت که مالک و مدیر نیروگاه برق «دای ایچی» فوکوشیما هستند در برابر مردم آسیب دیده روستای «نامی» که از خانه  کاشانه‌شان آواره شده و برای اسکان موقت به اردوگاهی در «نیهونماتسو» منتقل شده‌اند، حاضر شدند و در برابرشان به زانو افتاده و بابت قصورهایی که در اداره نیروگاه داشتند‌، عذرخواهی کردند. فرهنگ عذرخواهی در صورت عدم موفقیت و یا قصور و تقصیر، سنتی دیرین در میان مدیران ژاپنی است.

اما نکته جالب اینجاست  که مشکلات به وجود آمده در نیروگاه بر اثر زلزله‌ای 9 ریشتری و سونامی سهمگین پس از آن که در تاریخ بی نظیر بود رخ داد. 

فرهنگ عذرخواهی در صورت عدم موفقیت و یا قصور و تقصیر، سنتی دیرین در میان مدیران ژاپنی است

 


 در روز سوم خرداد در هفته گذشته حادثه تلخی روی داد.انفجار در پالایشگاه آبادان خبری بود که بلافاصله پس از افتتاح  طرح جدید توسعه پالایشگاه منتشر شد.خوشبختانه ، این حادثه  پس از پایان مراسم و خروج رئیس جمهور و اطرافیان وی صورت گرفت و به آنها آسیبی نرسید،هرچند با کمال تاسف این حادثه جان حداقل یک کارگر را گرفت و دهها تن دیگر را راهی بیمارستان کرد.

در باره دلیل این حادثه سخن فراوان است. شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی طی بیانیه ای نشت گاز در بخشی از واحد LPG  را علت اصلی حادثه دانست و  این گونه نوشت:  این انفجار ،  حادثه ای است که قابل پیش بینی نبود و پس از چند ماه بررسی های فنی و تستهای مختلف، از منظر متخصصان پالایشگاه همه شرایط را مهیای افتتاح این طرح مهم بیان کرده بود.

 


اما عده ای دیگر از اصحاب رسانه ،صاحب نظران و مسوولین امر نظری دیگر دارند.

سایت رجانیوز  علیرغم نزدیکی سیاسی  به دولت  در مطلبی انتقادی و صریح درباره افتتاح این پروژه این گونه نوشت: برنامه افتتاح فاز سوم واحد بنزین سازی پالایشگاه آبادان که در آخرین تست‌های نهایی خود در پایان هفته گذشته نیز ناقص بودن و تکمیل نبودن آن برای برخی از مدیران نفتی محرز شده بود، به‌واسطه خودنمایی‌های تبلیغاتی این افراد، با کشاندن رئیس جمهور به پای این پروژه نیمه کاره، به آتش سوزی در پالایشگاه قدیمی آبادان منجر شد. رجا نیوز می افزاید: به نظر می‌رسد مصدومان و کشته شدگان حادثه پالایشگاه آبادان قربانی برخی رقابت‌های مدیران ارشد نفتی برای یافتن جایگاهی برتر در تحولات آینده صعنت نفت شده و به این منظور با ارائه اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور با آبروی وی و دولت نیز بازی می‌کنند.

رجانیوز: به نظر می‌رسد مصدومان و کشته شدگان حادثه پالایشگاه آبادان قربانی برخی رقابت‌های مدیران ارشد نفتی برای یافتن جایگاهی برتر در تحولات آینده صعنت نفت شده و به این منظور با ارائه اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور با آبروی وی و دولت نیز بازی می‌کنند.

هم چنین سایت خبر آنلاین خبر داده است که قراربود پالایشگاه بندرعباس در روز آزادی خرمشهر با حضور رئیس جمهور افتتاح شود اما در روزهای آخر این سیاست تغییرکرد.

کاتوزیان

یکی از افراد مهمی که در این زمینه اظهار نظر کرده است آقای کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس است. او در این زمینه گفت: دلیل انفجار در پالایشگاه آبادن افتتاح زود هنگام وعدم تست تجهیزات نصب شده بوده است.  تجهیزاتی که برای نوسازی پالایشگاه استفاده شده آلمانی بوده است و قرار بر این بوده است بعد از نصب، این تجهیزات تست شود، ولی این اقدام انجام نشده بوده است و حتی مسئول پالایشگاه در این زمینه تذکر داده است که در این شرایط پالایشگاه قابلیت راه اندازی ندارد، اما متاسفانه دولت در این زمینه عجله کرد. در ادامه می توان به  اظهارات سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی اشاره کرد. سید عماد حسینی تاکید دارد: تست های نهایی و ضروری بر روی واحدهای این پالایشگاه انجام نشده بود و این امر دلیل اصلی مخالفت اعضای کمیسیون انرژی مجلس با این افتتاحیه زودهنگام بوده است

  در جلسه روز بعد این حادثه نماینده مردم آبادان در مجلس در تذکی شفاهی به اتفاق رخ داده در آبادان اعتراض کرد و گفت برای این که افتتاحی در سوم خرداد داشته باشیم، برای هم وطنانمان چنین سانحه ای ایجاد شد.

اما همه ماجرا به قوه مقننه و مطبوعات ختم نشد. گویا سازمان بازرسی کل کشور به عنوان بازوی نظارتی قوه قضاییه وارد ماجرا شده است.حجت الاسلام پور محمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص دلایل انفجار یکی از پالایشگاههای آبادان گفت: در روز حادثه تیمی در محل مستقر شد و گزارشات اولیه ما حکایت از بی‌احتیاطی و بی‌تدبیری دارد. پورمحمدی با بیان اینکه برای اظهار نظر باید تا رسیدن گزارش کامل صبر کرد، گفت: با توجه به اینکه احتمال بروز انفجار در شرایطی خاص قبلا مشاهده شده بود و مدیران باید دقت و احتیاط بیشتری برای ادامه کار به خرج می دادند ولی در انتظار گزارش دقیق تری هستیم.

حجت الاسلام پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کشور:

در روز حادثه تیمی در محل مستقر شد و گزارشات اولیه ما حکایت از بی‌احتیاطی و بی‌تدبیری دارد.

حرف آخر:

حال نکته اساسی مقایسه واکنش مسوولین با این قصور یا تقصیر و ماجرای نیروگاه هسته ای ژاپن است. اگر این ماجرا

روز افتتاح پالایشگاه

 واقعا نادرست و غلط باشد و دولت در این میان بی تقصیر باشد آیا نمایندگان و رسانه ها حاضرند از اظهار نظر رسمی خود پوزش خواسته و عذر خواهی کنند؟ اما اگر احتمال عجله در افتتاح صحیح باشد و بی تدبیری در راه اندازی پروژه با شائبه تبلیغاتی بودن وجود داشته باشد تکلیف چیست؟ اگرچه کلا فرهنگ عذرخواهی در کشور ما میان مردم و مسوولین جا نیافتاده است اما حداقل مجلس می تواند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.  اما مساله  اصلی در همین بخش است. با ادغام وزارت نفت و نیرو  و ایده تشکیل وزارت انرژی عملا وزارت نفت وزیر خود را ا زدست داد. چند هفته قبل  که رئیس جمهور محترم بحث سرپرستی بر وزارت نفت را مطرح کرد، خیلی از وب سایتها و رسانه های مکتوب ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان گفتند که با توجه به مشغله های بسیار آقای احمدی نژاد،  این سرپرستی ، خلاف مصلحت وزارت نفت و قوه مجریه است.حتی کار به آنجا رسید که شورای نگهبان هم سرپرستی رئیس جمهور را غیرقانونی دانست اما بازهم دولت حاضر به پذیرش رای تفسیری شورای نگهبان نشد.

اگرچه  به هیچ عنوان بر عمدی بودن این تقصیر یا قصور از سوی مقامات ارشد دولت نمی توان صحه گذاشت اما عدم تسلط رئیس جمهور به عنوان سرپرست عملی وزارت نفت بر ریز مسائل، موضوعات ، جریانات و تعاملات داخلی وزارت نفت و عدم نظارت بر عملکرد برخی مدیران فرصت طلب،  امری است که نمی توان نقش آن را در بروز این حادثه نادیده گرفت. به نظر می رسد جریانها و یا مدیران فرصت طلب برای تملق و خود شیرینی و نشان دادن بیلان کار به رییس جمهور برای دستیابی به پستهای بالاتر، با توجه به خلاء حضور وزیر نفت زمینه این افتتاح زود هنگام و کشاندن رییس جمهور برای افتتاح را فراهم ساخته اند.

در صورت در صورت این که تحقیقات نشان دهد که در این زمینه بی تدبیری انجام شده است ، عذرخواهی دولت از افکار عمومی کمترین در خواست است. آیا این عادت اخلاقی نیکو در کشور ما بوجود خواهد آمد؟و با توجه به شرایط پیش آمده چه کسی از افکار عمومی عذر خواهی خواهد کرد؟