سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیر آسمان شب

 

وزیر سابق خارجه کشورمان گفت: دولت موجه دولتی است که به جای مکتب‌سازی و ایدئولوژی‌پردازی در سطح استراتژی بماند و در پیشرفت عدالت گام‌های عملی و اجرایی بردارد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان با حضور در دومین نشست از سلسله‌ نشست‌های پیشرفت و عدالت با اشاره به این موضوع و همچنین قرارگیری در موج انتخابات گفت:‌ شرایط طوری است که ما را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داده و در فقدان ساز و کارها و کارکردهای حزبی و تجمعات و گروه‌های مدنی که می‌توانند این مسائل را به نقد و بررسی بگذارند قرار گرفته‌ایم. 
 
وی افزود: این مسائل موجب شده تا در زمان انتخابات موضوعاتی مطرح شود، به همین دلیل چند ماهی که پیش از موعد انتخابات ریاست جمهوری به دست می‌آید مغتنم است و مسائل جدی را می‌توان ضمیمه این مطلب کرد؛ حتی برای بررسی و دعوت از صاحب‌نظران برای سخنرانی در این گونه تجمعات دانشجویی می‌توان اقدام کرد.  
 
متکی همچنین با اشاره به عملکرد دانشگاه قم نسبت به این مسئله تصریح کرد: رویکرد دانشگاه قم قابل تامل است؛ زیرا بدون اینکه کشمکش‌های جریانات سیاسی راه بیافتد در راستای کلام حکیمانه و آزاداندیشی موضوعات را مطرح می‌کند.  
 
وزیر سابق امورخارجه کشورمان ادامه داد:‌  مدل‌های اداره کشور می‌تواند با همراهی نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه‌ها، مدیریت دانشگاه‌ها و دانشجویان در 4 ماه قبل از انتخابات بررسی شده و به صورت سازنده جلوه کند. 
 
وی همچنین با اشاره به موضوع پیشرفت و عدالت اظهار داشت: باید در این مورد نکاتی را بیان کنم و نگاه کلی خود را نسبت به این عنوان که دوستان به درستی انتخاب کرده‌اند مطرح کنم. 
 
متکی گفت:‌ در جریان گفتگوهای ملی با اقشار مختلف به ویژه نشست‌هایی که با نخبگان حاصل می‌شود باید اصل بر این باشد که نظرات از دل جامعه به دست آید و تصمیماتی که اتخاذ می‌گردد با روش‌های علمی و بازخوردهای آن اخذ شود.  
 
عضو جبهه رهپویان حامیان ولایت افزود: باید به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر آسیبی که در این بین وجود دارد این است که اکثر جریان‌ها به دنبال سیاسی‌سازی در مسائل هستند و تجربه نشان می‌دهد که مناقشه اصلی در باب کلیات عوامل نیست، بلکه در جهت‌گیری‌ها و آنالیز‌ها است.  
 
وی ادامه داد: ترافیک گفتمان موجود در کشور نشان می‌دهد که متاسفانه درک درستی از گفتمان نداریم، یعنی سطح کلی و کلان که افق حرکت یک کشور را  نشان می‌دهد در دست نیست.  
 
متکی با اشاره به تکاپوی دانشجویان و دانشگاه‌ها برای دعوت از سران و یا نامزدهای احتمالی انتخاباتی به منظور بحث و گفتمان در دانشگاه‌ها بیان کرد: مباحثی که این روزها در دانشگاه‌ها و یا بین گروه‌های حزبی مطرح می‌شود و عده‌ای می‌خواهند که افراد را برای صحبت و یا چالش دعوت کنند نیاز ما نیست، بلکه ما نیاز داریم تمامی گفتمان‌ها چه در مورد گزینه ریاست جمهوری و یا حتی افراد دیگر در ذیل پیشرفت صورت گیرد.  
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مقام معظم رهبری به عنوان راهنمای عمل باید مد نظر قرار گیرد، اظهارداشت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ذیل اصل 110 نقش و جایگاه رهبری مشخص است و این اصل به هدایت و ولایت رهبری و همچنین ارشاد و هدایت مردم به وضوح اشاره می‌کند. 
 
وی در مورد جایگاه دولت گفت: دولت نباید به دنبال دین و مکتب‌‌سازی برود زیرا جایگاه  دولت، جایگاهی استراتژیک در کشورسازی است و باید به این مسئله توجه کنیم که انحرافات از همین مسائل کوچک پیگیری شود. اگر به مسائل حاشیه پرداخته شود از وظیفه اصلی بازمانده و این مسائل آغاز انحراف است.  
 
متکی همچنین ادامه داد:‌ دولت موجه دولتی است که به جای مکتب‌سازی و ایدئولوژی‌پردازی در سطح  استراتژی بماند و در پیشرفت عدالت گام‌های عملی و اجرایی بردارد. 
 
عضو جبهه رهپویان حامیان ولایت ضمن اشاره دوباره به مسئله پیشرفت و عدالت گفت: در این باب باید توجه داشته باشیم که پیشرفت و عدالت لازمه یکدیگر بوده و پیشرفت مقدم بر عدالت است؛ پیشرفت تولید امکانات و عدالت توزیع امکانات به دست آمده است و هدف این است که ثروت و داشته‌های تولیدی در کشور را توزیع کنیم.  
 
وی با اشاره به دو ویژگی مقوله پیشرفت گفت: عادلانه بودن ویژگی بارز پیشرفت است به این معنا که عدالت امری زائد در پیشرفت نیست؛ نباید فقط بر روی بحث پیشرفت تمرکز کرد، بلکه عادلانه بودن پیشرفت نیز مهم است.