سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیر آسمان شب

                                                             پیام رهبری به مناسبت زلزله غرب کشور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی حادثه تلخ زلزله در منطقه شمال غرب کشور با صدور پیامی برای خسارت‌دیدگان و بازماندگان این حادثه صبر و اجر مسألت کردند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه‌ی تلخ زلزله‌ی آذربایجان مایه‌ی اندوه عمیق گردید. رحمت خداوند بر درگذشتگان و شفای عاجل برای مصدومان و صبر و اجر برای بازماندگان و خسارت‌دیدگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.

لازم است مسئولان محترم و عموم ملت عزیز مساعی خود را برای کاهش آلام این عزیزان به کار برند.

والسلام علیکم و رحمة‌الله

سیّدعلی خامنه‌ای

22/مردادماه/1391


 

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها در گفت وگو با خبرآنلاین، در خصوص مصوبات امروز این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه کلیات طرح اصلاح حوزه های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان مجلس به تصویب رسید و مقرر شد جزئیات آن با حضور کارشناسانی از دولت بررسی شود.
بر اساس این طرح، 20نفر به تعداد نمایندگان مجلس اضافه خواهد شد. گفتنی است اواخر سال 90، این طرح در قالب لایحه ای از سوی دولت به مجلس هشتم ارائه شد، اما فوریت و کلیاتش به تصویب نمایندگان نرسید. نمایندگان مجلس نهم مجددا با اصلاحاتی به دنبال افزایش 20 نفره سقف نمایندگان و اصلاح برخی از حوزه های انتخابیه برای انتخابات مجلس دهم هستند.
وسعت برخی از حوزه های انتخابیه موجب شده برخی نمایندگان پیگر تصویب این طرح باشند.
طبق اصل 68 قانون اساسی هر ده سال به تعداد نمایندگان اضافه خواهد شد. آخرین بار در سال 78 به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شد و قرار بود در سال 88 نیز بار دیگر دولت با ارائه لایحه ای اقدام به اصلاح حوزه های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان کند که چون با تاخیری دو ساله و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم ارائه شد، نمایندگان به آن رای ندادند.
/29212
 
 

 

 

 

 

 



 

                                  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری متن این حکم بدین شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای حمید بقایی

به استناد به اصل 175 قانون اساسی و در اجرای بند 1 ماده 1 و ماده 2 قانون نحوه اجرای اصل مزبور، جنابعالی را که از تجارب ارزنده در امور فرهنگی و رسانه‌ای برخوردار هستید، به عنوان «نماینده رییس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌کنم.

انتظار دارد با اعمال نظارت شایسته بر برنامه‌‌های رسانه ملی، مدیریت سازمان صدا و سیما را در جهت ترویج و تحکیم مبانی دینی، اخلاقی و هویت ملی و نیز تبیین گفتمان دولت اسلامی یاری دهید و روند امور و تحلیل محتوایی برنامه‌های رسانه ملی را به طور نوبه‌ای به اینجانب گزارش نمایید.

 

ضمن تقدیر و تشکر از خدمات مفید جناب آقای حسین مظفر، تداوم توفیقات شما را در ذیل عنایات حضرت ولی عصر(عج) از خداوند متعال مسألت دارم.»                               انتساب فامیلی

 


نظر

ن شب خاص در ماه رمضان شب قدر و تقدیر نامیده شد؛ زیرا خداوند متعال در آن شب، رخدادهای یک سال؛ یعنى از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر مى‏کند؛ یعنی زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایى دیگر از این قبیل افراد را رقم می زند.

شب قدر شبی است در ماه مبارک رمضان که در آن شب، قرآن کریم نازل شد.

این را می توان با کنار هم قرار دادن دو آیه از قرآن کریم به دست آورد یکی آیه 185/ بقره که می فرماید: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآن‏ ؛ ماه رمضانی که در آن قرآن نازل شد و دیگری آیه 1/ قدر که می فرماید: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةِ الْقَدْر ؛ ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.

پس تردیدی نیست که شب قدر، شب نزول قرآن یکی از شبهای ماه مبارک رمضان است و گمان اینکه شب قدر، شب نزول قرآن در ماه رجب، شعبان و یا زمانی غیر از ماه رمضان باشد پندار نادرستی خواهد بود.

ویژگی های این شب از نظر قرآن کریم .

 

شب نزول قرآن کریم

همانگونه که گذشت قرآن کریم در (آیه 1/ قدر )خبر از نزول قرآن در این شب می دهد. س?ال مشهوری در این جا مطرح است که اگر قرآن در این شب به رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد و پس آن آغاز نزول در 27 رجب و استمرار آن در طول بیست و سه سال چه می شود؟

علامه طباطبایی ره این مفسر بزرگ قرآن کریم با استناد به این آیه و آیات 2ـ3/ دخان می نویسد:

قرآن کریم دو جور نازل شده، یکى یکپارچه و در یک شب معین و یکى هم به تدریج در طول بیست و سه سال نبوت؛ یکی انزال است و دفعی و یکی تنزیل است و تدریجی.[1]

شب قدر و اندازه گیری

قرآن کریم با وصف قدر و اندازه گیری از این شب یاد می کند و آن را «لَیْلَة الْقَدْر» می خواند. اما چرا؟

آن شب خاص در ماه رمضان شب قدر و تقدیر نامیده شد؛ زیرا خداوند متعال در آن شب، رخدادهای یک سال؛ یعنى از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر مى‏کند؛ یعنی زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایى دیگر از این قبیل افراد را رقم می زند.

این معنا در آیه 4/ سوره دخان که در وصف شب قدر است مشهودتر است. در آن آیه می فرماید:

«فِیها یُفْرَقُ کلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ» «فرق» ؛ به معناى جدا سازى و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است و «فرق هر امر حکیم» یعنی آن امر و آن واقعه‏اى که باید رخ دهد را با تقدیر و اندازه‏گیرى مشخص سازند.

بنابراین این شب را شب قدر نامید چون در آن شب هر واقعه ای که تا سال آینده باید رخ دهد در آن شب حد اندازه اش تعیین شده و رقم می خورد.

نامه اعمال

 

دو نکته:

اول. خداوند متعال حکیم است و تقدیر او نیز حکیمانه است و از این کار هم با تعبیر امر حکیم یاد کرد بنابراین واقعه ای که رقم می خورد حکیمانه و به تعبیر عامیانه روی حساب و کتاب است. برای مثال در شب قدر رقم می خورد: فلانی که با اختیار خود، فلان کارها را انجام خواهد داد به اضافه کارهایی که انجام داده است به همراه تأثیر عوامل دیگری مانند دعای خیر یا آه دردمندانه دیگران در حق او، به فلان سرنوشت خیر یا ناگوار دچار شود. به عبارت دیگر رابطه منطقی و ریاضی دو طرف تساوی به امضاء می رسد.

اگر کسی طرف اول این تساوی را که مربوط به اوست را بعد از این شب تغییر داد و آن در جهت خوب یا بد تغییر داد به شکل خودکار ، طرف دیگر تساوی متناسب با طرف اول تغییر می کند. چه بسا کربلای نوشته شده با گناهی از دست برود و کربلایی نانوشته با ترک واقعی یک گناه یا انجام یک کار خالصانه روزی انسان شود. تعابیری که مانند تغییر نعمت که در ادعیه و روایات به چشم می خورند بیانگر همین مطلبند.

دوم. از تفسیری که گذشت استفاده مى‏شود شب قدر منحصر در آن شب و آن سال نزول نیست؛ بلکه هر ساله این وقایع در یک شب خاص به نام شب قدر تکرار می شود؛ شبی که در آن، امور سال آینده تا شب قدر سال بعد اندازه گیرى و مقدر مى‏شود. این تکرار را می توان از کلمه «یفرق» که فعل مضارع است و استمرار را مى‏رساند به خوبی استنباط کرد.[2]

پس ما در ماه رمضان شبی داریم که در آن شب، یکبار قرآن به صورت دفعی و یکجا بر قلب مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد و در همان شب هر ساله مقدرات یک ساله رقم می خورد؛ بنابراین آن شب، شب نزول قرآن است (یکبار) و شب قدر است (هر سال).

 

برتر از هزار ماه

قرآن کریم ارزش این شب را برتر از هزار ماه می داند و می فرماید: لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ؛ شب قدر بهتر از هزار ماه است.[3]

منظور از بهتر بودن این شب از هزار شب به طورى که مفسرین تفسیر کرده‏اند بهتر بودنش از نظر فضیلت عبادت است. این معنا با هدف قرآن هم تناسب دارد؛ چون هدف اصلی قرآن، نزدیک کردن مردم به سوى خدا و زنده کردن آنها با عبادت است بنابراین منظور از برتری، ارزش عبادت در آن شب است که از هزار شب عبادت برتر است. ناگفته نماند این همان معنایی است که در روایات نیز به آن اشاره شده است.

 

فرشته

 

نزول ملائکه و روح در این شب

در این شب ملائکه و روح به دستور خداوند متعال ، تنزل پیدا کرده و پایین می آیند «تَنَزَّلُ الْمَلائِکةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کلِّ أَمْرٍ» [4]

علامه ره معنای آیه می نویسد: ملائکه و روح در آن شب به اذن پرودگارشان نازل می شوند برای تدبیر هر امری از امور عالم.[5]

در سوره نحل، فرودگاه این گروه را بندگان برگزیده خدا دانسته و می فرماید:

یُنَزِّلُ الْمَلائِکةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِه‏[6] ؛ فرشتگان را با روح به فرمان خویش، بر هر کس از بندگانش که بخواهد، نازل می کند.

منظور از «روح» کیست یا چیست؟

بعضى گفته‏اند: منظور، جبرئیل امین است که روح الامین نیز نامیده مى‏شود و بعضى با توجه به آیه 25/ شوری روح را به معنى وحى تفسیر کرده‏اند که می فرماید: « و کذلِک أَوْحَیْنا إِلَیْک رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ؛همانگونه که بر پیامبران پیش وحى فرستادیم بر تو نیز به فرمان خود وحى کردیم»

در اینجا تفسیر سومى هم وجود دارد که بر اساس روایت است و آن اینکه روح، مخلوق عظیمى است برتر از فرشتگان، چنان که در حدیثى از امام صادق ع نقل شده است که شخصى از آن حضرت س?ال کرد: آیا روح همان جبرئیل است؟ امام علیه السلام در پاسخ فرمود:

جبرئیل من الملائکه، و الروح اعظم من الملائکة ؛ جبرئیل از ملائکه است و روح اعظم از ملائکه است.[7]

 

غرق در سلام

این شب تا طلوع فجر غرق در سلام است ، سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْر[8]

سلام و سلامت به معنای عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی است.[9] بنابراین آیه اشاره به این دارد که خداوند متعال اراده کرده است که در آن شب، رحمتش شامل تمام بندگانی شود که به سوی او رو می آورند و نیز اراده کرده در آن شب درهای عذابش بسته باشد.

 

شب مبارک

قرآن کریم این شب را شبی مبارک توصیف کرده و می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةٍ مُبارَکةٍ»[10]

برکت به معنای خیر کثیر است و چون شب ظرف زمان است پس مبارک بودن آن شب به این است که ظرفیت خیر کثیرى را دارد. و این خیر کثیر، در درجه اول قرآن است که در چنین شبی نازل شد و رحمت گسترده اش، همه خلق را گرفت و در مراتب بعدی عبادتهای این شب است که با وجود ظاهری کوتاه و چند ساعته برتر از عبادتهای هزار ماه است و نیز عنایتها و الطاف ویژه خداوند متعال که در این شب نسب به بندگانش روا می دارد.

 

پی نوشت ها:

1. ر.ک به المیزان 20/330

2. ر.ک به المیزان 20/331

3. 3/ قدر

4. 4/ قدر

5. المیزان 2/332

6 . نحل /2

7.  تفسیر نمونه 27/184

8. 5/ قدر

9. مفردات راغب ماده «سلم»

10.   3/ دخان


نظر

                                                 امام علی

باز امشب منادی کوفه

از امامی غریب می خواند

گوشه خانه دختری تنها

دارد اَمن یجیب می خواند

**

مثل اینکه دوباره مثل قدیم

چشم اَز خون دل تری دارد

این پرستار نازنین گویا

باز بیمار بستری دارد

**

چادر پُر غبار مادر را

سرسجاده برسرش کرده

بین سر درد امشب بابا

یاد سر درد مادرش کرده

**

آه در آه چشمه در چشمه

متعجب زبان گرفته!پدر

خار درچشم اُستخوان به گلو!

درگلوم اُستخوان گرفته پدر

**

آه بابا به چهره ات اصلاً

زخم ودرد و وَرم نمی آید

چه کنم من شکاف زخم سرت

هرچه کردم به هم نمی آید

**

باز سر درد داری وحالا

علت درد پیکرم شده ای

ماه «اَبرو شکسته» باباجان

چه قَدَر شکل مادرم شده ای

**

سرخ شد باز اَز سر این زخم

جامه تازه تنت بابا

مو به مو هم به مادرم رفته

نحوه راه رفتنت بابا

**

پاشو اَز جا کرامت کوفه

آنکه خرما به دوش می بردی

زوددر شهر کوفه می پیچد

که شما بازهم زمین خوردی

**

دیشب اَز داغ تا سحر بابا

خواب دیدم وَگریه ها کردم

اَز همان بُغچه ای که مادر داد

کَفنی باز دست وپا کردم

**

کودکانی که نانشان دادی

روزگاری بزرگ می گردند

می نویسند نامه اَمّا بعد

بی وفا مثل گرگ می گردند

**

یا زمین دار گشته و آن روز

همه افراد خیزران کارند

یاکه اهنگری شده ان جا

تیرهای سه شعبه می ارند

**

وای اَز مردمان بی احساس

دردهای بدون اندازه

وای اَز آن سوارکارانُ

نعل اسبی که می شود تازه

**

وای اَز دست های نامَحرم

آتش ودود وچادر ودامان

وای اَز کوچه یهودی ها

سنگ باران قاری قرآن..


هادی معیری نژاد- این زبان مشترک بین رانندگان و عابران و مردان قانون که در تمام دنیا جاری و ساری است داستان پر فراز نشیبی دارد. طبق معمول رومی ها به عنوان تنها تمدنی که میراث قانون گرایی یونانی را به قرون وسطی و سپس به دوره رنسانس منتقل کرد اولین واضع علایم راهنمایی بودند گرچه در ایران نیز در دوره هخامنشیان و ساسانیان تلاشهایی در جهت ساماندهی راههای شاهی انجام شده بود.
در اروپا ظاهراً رومی ها اولین قومی بودند که در کشور خود و جزیره انگلستان از نوعی علایم ترافیکی استفاده کردند آنها جاده ها را با سنگ هائی که « مایلیار» نامیده می شدند مشخص می کردند و کلمه « مایل» که مبنائی برای محاسبه مسافات است از همان کلمه می آید. در واقع از ابتدای سابقه علائم نشانه های مشخصی در دست نیست. بسیاری از علائم اولیه به هزینه و ابتکار افراد شخصی نصب شدند. اولین قانون مربوط به تابلوهای عبور و مرور در 1773 به تصویب رسید که دارای شکلهای مشخص بوده و مسئولین محلی حفظ و نگهداری جاده ها موظف شدند علائم جهت نما و راهنما را در محدوده مسئولیت خود نصب و نگهداری کنند.
اختراع و استفاده مردم از دوچرخه در اواخر قرن نوزدهم خطرهای جدیدی برای بهره گیران از معابر را مطرح ساخت و تابلوهای تازه ای بوجود آمد. تپه ها و پیچ های تند مخاطره هائی را برای دوچرخه سواران اولیه ایجاد کرده بود به همین لحاظ تابلوهای « خطر» و « احتیاط» در آن نقاط استقرار یافتند. بعضی مقامهای محلی هم به تناسب نیازها تابلوهائی را ابداع و نصب کردند که در 1900 حدود 4000 نوع از آنها در سراسر کشور وجود داشت و چون نصب آنها تابع ضوابط نبود و شکل های گوناگون در رساندن یک مفهوم بکار رفته بودند کاربری خود را از دست داده بودند.
عصر موتورها با نصب پرچم های قرمز در 1896 شروع شد و بعضی شرکتهای خودرو سازی کار تجاری ساخت علائم اخطاری و ممانعتی برای اتومبیلها به تصویب رسید که تابلو های « تقاطع ، شیب تند و پیچ خطرناک» را بوجود آورد یعنی یک مثلث وارونه که محیط آن قرمز رنگ می باشد و درون آن سفید بماند به معنی احتیاط و یک دایره قرمز رنگ که درون آن سفید باشد به معنی ممنوعیت است، البته ساخت و نصب علائم عبور و مرور در سی سال اول پس از تصویب قانون مذکور بر عهده سازمان های مسئول امور خودروها بود. در 1931 مشخص شد که سیستم علامت گذاری همراه با توسعه خودروهای موتوری رشد نیافته و یک کمیته برای بررسی سیستم تشکیل شد.
بعنوان یک نتیجه تعدادی علامت جدید در 1933 ابداع شد و گزارش کمیته مذکور اساس سیستم علائم ترافیکی قرار گرفت و تا 1960 نیز ماخذ بود.
مبنای خط کشی معابر هم آشکار نیست اما در 1843 در کتابی که منتشر شده می بینیم که ذکر از ضرورت استفاده از سنگ سفید در وسط خیابان و ضمناً چراغهای تقاطع ها بعمل آمده ولی عملاً بعد از جنگ چهانی اول بود که رنگ سفید بر معابر بریتانیا ظاهر شد و در اواخر دهه 1920 بطور گسترده استفاده گردید.
در 1926 اولین نشریه وزارت حمل و نقل درباره علائم راهنمایی و رانندگی انتشار یافت و در 1930 خط سفید در تقاطع ها بعنوان خطی که خودروها باید در پشت آن بایستند برسمیت شناخته و البته در پیچ ها و تقاطع ها و رفوژها هم بکار گرفته شد. در 1944 خطوط سفید برای تفکیک مسیرهای ترافیکی هم استفاده گردید. در 1957 خطوط سفید دوبله بعنوان کنترل کننده محل های مجاز سبقت بکار رفت و چون موفق بود در 1959 مقررات تکمیلی هم تصویب شد. در 1934 چشم گربه ای ها که منعکس کننده نور بودند استفاده شدند و در حال حاضر بیش از هفت میلیون چشم گربه ای در جاده های بریتانیا نصب شده.

بعد از جنگ جهانی دوم مباحثی در سازمان ملل انجام گرفت که علائم ترافیکی بصورت بین المللی در آینده و بیشتر کشورهای اروپایی آنها را تایید و استفاده کردند اما در بریتانیا نسبت به پذیرش آن عدم تمایل وجود داشت چون سیستم خودشان کاملتر بود. البته یک احتمال دیگر این بود که یک سیستم جهانی بجای سیستم اروپائی بوجود آید. بدنبال انتقادهایی که از سیستم قدیمی علائم ترافیکی مصوب 1933 بعمل میامد کمیته دیگری در 1961 تشکیل شد که کلیه علائم را مورد بررسی مجدد قرار داد.  به مرور تعداد زیادی از این علایم به قانون راهنمایی و رانندگی اضافه شد که گرچه اسباب زحمت کسانی شد که در امتحان گواهینامه شرکت می کنند اما تا به امروز خطرات زیادی را چون یک سپر بلا از رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه دور کرده است.
30145

 


این روزها وقتی با اکثر جوانان هم‌صحبت می‌شوی یا پای صحبت پدر و مادرها می‌نشینی متاسفانه از آن شور و نشاط و آن آرزوهای بلند جوانی که ویژه این دوره بسیار مهم و تعیین‌کننده سنی است سخنی نمی‌شنوی و به جای آن، جوان را در حالتی خموده، سردرگریبان، بی‌هدف، ناامید و مایوس از آینده خود و جامعه می‌یابی که خیلی هم حاضر نیست وارد گفتگو شود و سعی دارد در حال خود باقی بماند و با پرسه‌زدن عمدتا بی‌هدف در این سایت و آن سایت در پای کامپیوتر یا به اشکال دیگر، اصلا به هیچ چیز جدی حتی نسبت به سرنوشت و آینده خود فکر نکند.

بسیاری از پدرمادرها که جوانی دارند این مطلب را خوب درک می‌کنند و به احتمال زیاد دنبال چرایی این مساله هستند. راستی چرا چنین شده است؟

جامعه ایران با رشد شدید جمعیت در دهه 60، امروز بزرگترین پیک جمعیتی را در گروه سنی جوان دارد و اگر به هرم سنی جمعیت کشور نگاه کنیم متورم‌ترین بخش جمعیت را این گروه سنی تشکیل می‌دهند.

این حجم جمعیت جوان در یک جامعه می‌تواند شور و شرری در همه زمینه‌ها از جمله رشد و شکوفایی اقتصادی ایجاد کند و چنان جامعه‌ای، بایستی جامعه شاد و با نشاطی باشد. معمولا جوامعی که رشد جمعیت آن مدتهاست کم بوده و در آن تعداد سالمندان چشمگیر است بایستی به اقتضای سن پیری، خموده و کم‌نشاط باشد و بالعکس جامعه‌ای که در آن جوانان، بخش عمده جمعیت را تشکیل می‌دهند، جامعه‌ای بانشاط و شاداب. اما متاسفانه مطالعات نشان‌می‌دهد که امروز در کشور شادی و نشاط کالایی کم‌یاب است و در پی آن بیماری‌های روحی و روانی رو به افزایش. در واقع، به‌میزانی که جمعیت جوان کشور افزوده می‌شود از میزان شادی و نشاط در جامعه کاسته می‌شود.

این نیست جز این که این بخش از جمعیت کشور که بایستی به جامعه انرژی، گرمی و حرکت بدهد و باعث امید و حرکت به سمت قله‌های سخت، اما توام با موفقیت برای خود و جامعه باشد، نقش اجتماعی و تاریخی خود را بازی نمی‌کند و اگر در چرخه سازندگی و نشاط کشور و تولید درآمد خانوار، یاری نیست، اما در مقابل، بر سبد مصرف خانوار و جامعه باری هست.

البته شاید نبایستی جوانان را سرزنش کرد. بی‌تردید سهم ما در این وضعیت کم نیست و نمی‌توانیم خود را تبرئه کنیم. از روز اول خواستیم همه مسئولیت‌ها را خود به‌عهده بگیریم و فرصت را برای تجربه جوان به او ندادیم. او را دارای صلاحیت ندانسته و بدین‌وسیله حس استقلال‌طلبی را برای او فراهم نکردیم. می‌خواستیم او در چارچوب اهداف ما باشد و شخصیتی باشد که درست در مسیری که ما تعیین کرده‌ایم حرکت کند. اجازه تصمیم گرفتن و خطا کردن به او ندادیم تا او خود تجربه‌ای متناسب با عصر و روزگار خود پیدا کند چون فکر می‌کردیم که فقط ما درست فکر می‌کنیم و خوب و بد را می‌شناسیم و حقیقت تماما پیش ماست. در حالی که اینطور نبود و ما امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که نمی‌دانیم چکار باید بکنیم و با مشکلات عدیده‌ای که به خاطر عقل کل بودنمان برایمان ایجاد شده است چگونه کنار بیاییم. مانده‌ایم با مشکلات پیچ در پیچ و لاینحل.

با این وصف، جوان ما که منبع انرژی باید باشد و بایستی به‌عنوان فرزند زمان به کمک ما بشتابد هیچ کمکی به ما نمی‌تواند بکند و خود او نیز بخشی از مشکل جدی امروز ما شده است. او حق دارد ما را و مشی ما را زیر سوال ببرد و بپرسد محصول کار و تلاش شما چه بود. درست است که نیت ما و تمام همت ما صرفا معطوف به فرزندان‌مان بوده است، اما راه را درست نرفته‌ایم و با خودخواهی تمام، فرصت رشد صحیح و شایسته جوان را از او گرفته‌ایم. با کلیشه‌های ذهنی خود موجوداتی تحویل داده‌ایم که حس ندارند. از خودشان نیستند. استقلال ندارند. بنابراین شور و نشاط ندارند و امیدی نیز به آینده ندارند. اصلا بازیگر این میدان نیستند و از بازی در میدان جامعه اجتناب می‌کنند و می‌خواهند همچنان آن باشند که ما از اول می‌خواستیم یعنی آدم آهنی.

البته این بخش خوب داستان است و الا جوانان آسیب‌دیده و دچار اعتیاد و مشکلات اجتماعی شده را به حساب نیاورده‌ایم. کسانی که دچار از خودبیگانگی شده و برای فراموشی دردها و رنج‌های زمانه‌شان دچار آسیب‌های اجتماعی جدی شده اند و روزی نیست که یا مجرم شناخته می‌شوند و به زندان یا پای چوبه‌های دار می‌روند و یا خود قربانی جرم می‌شوند و در هر حال این انرژی خدادادی بدین‌سان به تباهی کشیده می‌شود.

* عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران


رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور اعلام کرد به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعیدفطر به زندانیان واجد شرایط 15 روز مرخصی داده شود.
به گزارش خبرآنلاین، متن کامل بخشنامه به شرح ذیل است:
به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعیدفطر و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تأمین مناسب 15 روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت 15 روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.
الف ـ زندانیان محکوم به حبس:
1- محکومین به حبس‌ابد به شرط تحمل حداقل 5 سال حبس.
2- محکومین به حبس بیش از 10 سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس.
3- محکومین به حبس از 5 تا 10 سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.
4- محکومین به حبس از یک سال تا 5 سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس.
5- محکومین به حبس کمتر از یک سال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.
تبصره: محکومین به حبس که باقیمانده حبس آنها کمتر از دو ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.
ب ـ زندانیانی که صرفاً به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می‌برند:
1- محکومین به جزای‌نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از سی‌میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دوماه‌ حبس.
2- محکومین به جزای‌نقدی که مقدار باقیمانده آن ده تا سی‌میلیون ریال باشد؛ به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.
تبصره: محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن کمتر از ده میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.
ج ـ محکومین جرایم غیرعمدی و محکومین مالی:
زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرایم غیر عمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرفنظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود.
دـ مرتکبین جرایم ذیل از شمول این بخشنامه مستثنی خواهند بود:
محکومین جرایم سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم‌ربایی، جرایم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده موادمخدر و روانگردان‌ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رئیس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.
تبصره یک: در مورد سارقین دارای محکومیت بیش از یک سال و محکومان موادمخدری که میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد ترتیبی اتخاذ گردد هر چهل و هشت ساعت یکبار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی کنند.
تبصره دو: منظور از قاچاق عمده موادمخدر و روانگردان‌ها عبارت است از: مشمولین بند 4 ماده 4 و بند 6 ماده 5 و بند 6 ماده 8 قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر و الحاق موادی به آن.
دادستان‌های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند کرد.


به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه هیئت‌عمومی در ارتباط با پرونده هفته گذشته مطروحه در هیئت‌عمومی که رسیدگی و منتهی به صدور رای مبنی بر ابطال حکم انتصاب مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی شده بود، گفت: در طول هفته‌ای که گذشت واکنش‌هایی در ارتباط با این پرونده مطرح شده است که من لازم می‌دانم نکاتی را درباره آن بیان کنم.
وی با هشدار نسبت به عواقب عدم اجرای رای هیات عمومی مبنی بر ابطال حکم انتصاب مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی  افزود: دوستانه یادآوری می‌کنیم که آقایان وارد عرصه تقابل با رای قضائی نشوند، چرا که به هر حال رای صادره ولو آنکه به آن علاقمند نبوده یا از آن راضی نباشند، از آنجا که از مجرای قانونی صادر شده است، باید اجرا شود و توصیه ما نیز این است که همگان در برابر قانون تسلیم باشند و هرچه را قانون گفته بپذیرند.
رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: برخی رسانه‌ها، مطبوعات و سایت‌ها واکنش‌های متفاوتی را از برخی افراد و مجامع علمی و حقوقی منتشر کردند، که غالبا مثبت و تحسین کننده بود. البته برخی افراد و مجامع حقوقی و نیز مجریان و مسئولان اجرایی هم نقدهایی نسبت به این رای و پرونده داشته‌اند. بدین وسیله از کسانی که به صورت حضوری یا تلفنی و به نحوی هیئت‌عمومی و قضات محترم آن را مورد تشویق و تحسین قرار دادند، تشکر می‌کنیم و نقدها را هم با جان و دل می پذیریم، چرا که نقد سازنده و علمی و راهگشا برای رفع برخی ابهامات واجمالات، بسیار ارزشمند است.
منتظری با بیان اینکه گاهی منشاء نقد، مسایل دیگری است که علاقه‌ای برای ورود به آن عرصه نداریم، اظهار داشت: نمی‌خواهیم در جامعه تنش ایجاد شود و خدایی ناکرده قدم در عرصه‌ای بگذاریم که برخلاف توصیه‌های مقام معظم رهبری و عقلانیت اداره جامعه است.
وی تاکید کرد: ما علاوه بر اینکه خود وارد این عرصه نمی‌شویم و در آن گام نمی‌گذاریم از دیگران نیز انتظار داریم که مسایل حقوقی، قضائی و قانونی را با مسایل تنش‌زای سیاسی ممزوج و مخلوط نکنند.


نظر کمیسیون تخصصی، الزام‌آور نیست
رئیس دیوان عدالت داری در تشریح کیفیت رسیدگی به پرونده مذکور و به منظور تبیین و تنویر افکار عمومی بویژه حقوقدانان در باب صلاحیت رسیدگی هیئت عمومی و صدور رای گفت: بعضا در نقد این رای و پرونده گفته شده است که چطور کمیسیونی که از متخصصان و کارشناسان تشکیل شده، نظر بر عدم صلاحیت هیات عمومی در بررسی پرونده داده‌اند اما با وجود آن، آنها پرونده را به هیات عمومی برده‌اند؟ در پاسخ باید گفت: اولا جایگاه کمیسیون‌های تخصصی، جایگاهی تخصصی مشورتی است.
وی ادامه داد: البته در لایحه قانونی جدید که هنوز ابلاغ نشده است برای این کمیسسیون‌ها جایگاه قانونی پیش‌بینی شده است اما فعلا کمیسیون‌هایی که قضات ما در آن عضویت دارند و پرونده‌ها در آن بررسی اولیه می‌شود، برای این است که در آنجا بحث‌های کارشناسی را در ارتباط با پرونده‌ها انجام دهند و نظر مشورتی خود را به هیات عمومی ارسال کنند. بنابر این نظر آنان برای هیات عمومی الزام‌آور نیست.
منتظری اضافه کرد: ثانیا با فرض اینکه کمیسیون نظر خاصی داشته باشد و هیئت‌عمومی خلاف آن رای بدهد، امر تازه و بدیعی نیست بلکه موارد بسیاری بوده است که هیئت پس از بحث و گفت‌وگو بر خلاف نظر کمیسیون رای داده‌اند. ثالثا تشخیص صلاحیت هیات عمومی نه به عهده بنده به عنوان رئیس و مدیر جلسه آن است و نه برعهده کمیسیون. بلکه هیات عمومی شخصیت حقوقی مستقلی دارد که مرکب از حداقل دوسوم قضات دیوان عدالت اداری است.
رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: در هیئت عمومی یا در هر مرجع قضائی دیگری که صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های قضائی را دارند، قاعده‌ای کلی وجود دارد که در ماده 26 قانون آیین دادرسی مدنی تصریح شده است و آن اینکه تشخیص صلاحیت هر دادگاهی نسبت به دعوایی که به آن رجوع شده، با همان دادگاه است.
وی گفت: اگر بحث صلاحیت مطرح باشد همواره به این ماده صریح قانونی توجه می‌شود. بنابراین در مورد پرونده اخیر نیز پس از اینکه موافق و مخالف نظر خود را ارایه کرد، نهایتا تشخیص و تصمیم در این ارتباط از سوی هیئت عمومی اتخاذ شد و رئیس دیوان هم مانند سایر قضاتی که در آن حضور دارند، دارای یک رای است.
منتظری ادامه داد: وقتی هیئت‌عمومی با اکثریت آراء نسبت به صلاحیت یا عدم صلاحیت در رسیدگی به دعوایی، رای داد، ملاک خواهد بود و در پرونده اخیر نیز هیات عمومی، خود را صالح در ورود به رسیدگی این پرونده ‌دانست و هیچ ایرادی از لحاظ مبانی حقوقی و قانونی به طرح پرونده و رسیدگی به آن و تصمیمی که منتهی به رای در رسیدگی به پرونده شد، وارد نیست زیرا این را همه حقوقدانان می‌دانند که مرجع تشخیص صلاحیت مراجع قضائی با خودشان است.
رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه افزود: به این ترتیب به صراحت قانون، رأیی را که هیئت‌عمومی صادر می‌کند و توسط رئیس و مدیر جلسه تدوین و ابلاغ می‌شود، لازم الاجراست.


سرانجام رای
وی در پاسخ به سوالی که برخی پرسیده‌اند رأیی که لازم‌الاجراست در این پرونده به چه سرنوشتی دچار خواهد شد؟، گفت: اولا تاکید می‌کنیم این رای لازم‌الاجراست و هیچ راهی برای تجدیدنظر در آن وجود ندارد مگر آنکه قانونی وضع شود که این رای یا هر رای دیگر هیات عمومی را نقض کند یا آن موضوع مجددا به گونه‌ای که قانون تعیین کرده در هیئت‌عمومی مطرح شود و هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخواهد آن رای را نقض یا اصلاح کند. بنابراین راهی جز اجرای آن در این شرایط نیست.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری اظهار داشت: به عبارت دیگر با توجه به اینکه دو روز از انتشار و چاپ رأی در روزنامه رسمی گذشته است، رای باید از آن زمان اجرا شده باشد و انتظار داریم مسوولان مربوطه در اجرای رای اقدام لازم را به عمل آورده باشند.


ارسال رأی صادره برای وزیر کار 
وی با بیان این مطلب که رای صادره علاوه بر اینکه در روزنامه رسمی منتشر شد، برای وزیر مربوطه نیز ارسال شده است، گفت: از وزیر خواسته‌ایم که حکم هیئت‌عمومی را به اجرا در آورد زیرا انتظار داریم در یک نظام، دولت و مجموعه‌ای که داعیه قانونمداری دارد، به قانون احترام گذاشته شود و مسئولان طبق آنچه که قانون تکلیف کرده است، نسبت به اجرای رای بدون تاخیر اقدام کرده و نتیجه آن را اعلام کنند.
رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: ما از ورود به عرصه‌های تنش‌زا و طرح مسایل جانبی اجتناب می‌کنیم و به دوستان نیز توصیه می‌کنیم که از ورود به این موضوعات پرهیز کنند. به عبارت دیگر اگر چنانچه احیانا در برابر این رأی هیئت‌عمومی مقاومت شود و از اجرای آن استنکاف بورزند، با آنان بر اساس قانون برخورد خواهد شد.
منتظری با اشاره به آثار و تبعات استنکاف از رأی صادره اظهار داشت: بر اساس قانون از زمان صدور رای هر نوع تصرف فرد محکوم در شئون مربوط به آن سمتی که دارد، بر خلاف قانون است. به عبارت دیگر آن مسوولیت‌ها، وظایف و اختیاراتی که به افرادی در جایگاه مدیریت و به لحاظ مدیریت داده شده است، وقتی به موجب قانون این سمت از شخص گرفته شد و اختیارات آنان از آن جایگاه سلب شد، هیچیک از اختیارات و مسوولیت‌هایی که متوجه آنها بوده دیگر نخواهد بود و آنان دیگر اختیاری برای ورود در این شئون و عرصه اختیارات قانونی را نخواهند داشت که از آن جمله تصرفات در مسایل اداری و مالی است.


هرگونه تصرف مرتضوی در دو روز گذشته قابل تعقیب کیفری است
وی تاکید کرد: در مورد پرونده اخیر اعلام می‌کنیم که طی این دو روز هر نوع تصرف فرد محکوم، تصرفات غیرقانونی خواهد بود و طبق قانون مجازات اسلامی قابل تعقیب کیفری است و این یکی از آن آثاری است که متوجه فرد است.
وی با اشاره به نقش مسئول اجرای حکم در این مورد نیز گفت: اگر کسی که مسوول اجراست از اجرای رای استنکاف ورزد، ماده 45 قانون دیوان عدالت اداری تکلیفش را معلوم کرده و به موجب آن اقدامات بعدی صورت خواهد گرفت، زیرا برای ما اجرای قانون مهم است و کشور باید بر ریل قانون حرکت کند. بنابراین برای ما که در مرجع قضائی هستیم و مجریان امر که در خدمت نظام و مردم هستند، مهم اجرای قانون است و ان شاء الله نه خود ما از اجرای آن تخطی کنیم و نه اجازه بدهیم دیگران چنان کنند.


با کسی در اجرای حکم تعارف نداریم
وی تصریح کرد: قطعا اگر ما ببینیم که حکم و رای صادره اجرا نمی‌شود، یا به عبارتی قانون را اجرا نمی‌کنند، از اختیار مندرج در ماده 45 استفاده خواهیم کرد و با کسی هم تعارف نخواهیم داشت.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه ضمن تاکید بر اینکه از نقد حقوقی و قانونی در ارتباط با هر موضوع و پرونده‌ای استقبال می‌کنیم اظهار داشت: حاضریم نقدها را در مجامع علمی و حقوقی شنیده و اگر پاسخی داشته باشیم، ارایه شود و نگذاریم اذهان عمومی با نشر یکسری مسایل بی‌اساس که بعضا با واقعیت‌ها فاصله دارد، منحرف شود.
رئیس دیوان عدالت اداری ضمن تکذیب این مطلب که اعلام کرده‌اند که تشکل‌های حقوقی فراوانی به عنوان وارد ثالث خواسته‌اند به پرونده مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی ورود بیابند و من اجازه نداده‌ام، گفت: روز دوشنبه گذشته که پرونده در هیئت عمومی مطرح بود و در نهایت منجر به صدور رای شد، بعد از جلسه در دفترم در روزنامه‌ای خواندم که عده‌ای نامه‌ای با این مضمون برای دیوان عدالت اداری نوشته‌اند، اصل نامه دو روز بعد به دست ما رسید.
وی ادامه داد: به عبارتی نامه قبل از اینکه به دست ما برسد، در روزنامه منتشر شد. اینکه ادعا می‌کنند تشکل‌های حقوقی فراوانی خواسته‌اند به عنوان وارد ثالث در مساله ورود پیدا کنند، چنین نیست. زیرا اولا ما در ارتباط با پرونده‌های که در صلاحیت هیئت‌عمومی است، چیزی با عنوان وارد ثالث نداریم. ثانیا با فرض وارد بودن، این موضوع مربوط به زمان رسیدگی است نه پس از صدور رای. به عبارتی پس از صدور رای موضوع وارد ثالث منتفی است. ثالثا وارد ثالث باید در پرونده ذی‌حق باشد و من در نامه ندیدم که آنان احیانا ذی حق باشند.
مرتضوی از خانواده دستگاه قضایی است؛ امیدواریم به رأی تمکین کند.
منتظری در پایان تاکید کرد: چون برادری که مورد حکم قرار گرفته متعلق به خانواده دستگاه قضائی است، انتظار ما این است که ایشان با توجه به آشنایی و اطلاعات حقوقی که دارند در برابر اجرای رای هیات عمومی که مرجع قضائی رسمی است، تمکین کند و ان شاءالله هر چه زودتر این مرحله نیز بگذرد و به اتمام برسد.