سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیر آسمان شب

نظر


به گزارش خبرنگار جامعه فارس، پوشش عمومی جامعه به خصوص قشر جوان این روزها ارتباط تنگاتنگی با نیروی انتظامی و نیروهای موسوم به گشت ارشاد برقرار کرده است. به شکلی که این نهاد امنیتی کشور را پرکارتر از روزهای قبل کرده و هر روز شاهد پر و خالی شدن خودروهای گشت از جوانانی هستیم که هنوز ظاهراً هنجارهای جامعه را نشناخته‌اند.

برخی علت این پرکاری مأموران انتظامی را آغاز فصل گرما و تنوع بیشتر پوشش ها عنوان می کنند اما در صورتی که این را تنها علت حضور نیروی انتظامی در اماکن مختلف شهری بدانیم باز هم به وضوح روشن و مشخص است که گشت ارشاد تنها راه مقابله با بدحجابی ها و پوشش های نامناسب نمی تواند باشد و باید به بستر فرهنگی این مشکل پرداخت.

وضعیت جامعه اسلامی جمهوری اسلامی ایران، شرایط اعتقادی و فرهنگی و نقش مذهب در نوع پوشش ها، نداشتن تعریف و تعیین نکردن الگویی مشخص برای پوشش مردم به خصوص قشر جوان و عدم نظارت بر واحدها و اصناف تولیدی و انجام ندادن کارهای زیربنایی تر از آن مانند ایجاد یک بستر مناسب ذهنی برای نوجوانان و جوانان در دوران تحصیل همگی از عوامل نامناسب بسترهای فرهنگی مشکل کنونی بوده که متأسفانه مسئولان تنها راه برخورد با آن را در حال حاضر استفاده از برخوردهای قهری عنوان می کنند که کمی آن طرف تر نتیجه آن قابل رؤیت است، جوانانی که از خودروهای گشت خارج می‌شوند، چند گام که دور می‌شوند دوباره به همان شکل سابق درمی‌آیند.

حال این سؤال مطرح می شود که چرا پس از گذشت 33 سال از انقلاب اسلامی همچنان الگوی مشخصی برای حجاب نداشته و به جای پیشرفت و بهبود برای این شرایط، پوشش واحدی نداریم تا بتوانیم جامعه ایرانی اسلامی را در آن قالب، به جهانیان معرفی کنیم.

 

هماهنگی وجود ندارد

 

سیروس برنا؛ نماینده مردم در مجلس هشتم درباره عدم موفقیت این طرح گفت: مجاری فرهنگی موجود در کشور از تعدد و تکثر رنج می برند و همین مسأله باعث شده است که کشور ما یک استراتژی وحدت بخش راهبردی فرهنگی نداشته باشد. لازم به ذکر است که در عمل هم هماهنگی و انسجام لازم بین مجاری مختلف فرهنگی متأسفانه وجود ندارد که این مهم آسیب های عدیده ای را در پی دارد، از جمله اتلاف منابع مالی انسانی و ...

وی افزود: مسئولان در حالی از قوه های قهریه و نیروهای ویژه پلیس استفاده می کنند که سه دهه مدیریت فرهنگی از فردای پیروزی انقلاب تا کنون بیانگر این مهم بوده است که با توجه به نرم بودن جنس مقولات فرهنگی، راهکارهای تحکم آمیز، قهرآمیز و سخت نتیجه ای مثبت نداشته است و هرساله وضع پوشش در کشور رو به بدتر شدن می رود . بنابراین لازم است تجدید نظر و باز تعریف مجددی از رویکردها و راهبردهای فرهنگی کشورمان داشته باشیم تا با شناخت فرصت ها و تهدیدها و با هزینه کمتر بتوانیم بر آسیب های کنونی فائق آییم، چرا که باید تأکید نمود راهکارهای قهرآمیز و سخت را باید به عنوان آخرین حلقه زنجیره مدیریت و برخورد با ناهنجاری های اجتماعی تلقی نماییم.

این عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس هشتم در ادامه اظهار داشت: در شرایط فعلی معاونت امنیت اجتماعی ناجا، سازمان های فرهنگی هنری شهرداری ها، کمیسیون های تخصصی ذی‌ربط مجلس از جمله کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و سایر مراجع متعدد و متکثر ذی‌ربط، دقت، نظارت و مشارکت مؤثر و کافی در این زمینه ندارند.

وی با اشاره به اسناد بالادستی موجود در این رابطه که می تواند به بهبود شرایط کنونی کمک کند، یادآور شد: گرچه ما در اسناد بالا دستی مانند سند چشم انداز و حتی اصل 44 قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه با رویکردها و راهبردهای قطعی و نهایی شده لازم الاجرایی مواجه هستیم، اما در عمل متأسفانه خط مشی ها و سیاست های اجرایی مربوط یا تدوین نهایی نشده و یا توان اجرایی آن فراهم نشده و یا اینکه بعضا به علت فقدان هماهنگی لازم برخی مراجع ذی‌ربط فرهنگی، رویکردهای ناهماهنگ و متعارضی را تعقیب می کنند که در عمل هم عوامل و نیروهای سازنده مثبت را با نوعی سردرگمی مواجه نمودند و هم دست برخی از افراد و اشخاص نابهنجار و بزهکار را جهت اجرای منویات خود، باز گذاشتند و این به معنی اتلاف منابع قابل اعتناء کشورمان است.

برنا ادامه داد : در هر صورت با توجه به وضعیت فعلی فرهنگی کشورمان مسئولان استقرار امنیت اجتماعی اولویت بندی روشنی از ناهنجاری های فرهنگی جامعه ندارند و در عمل شاهد برخوردهای بعضا تاکتیکی ، موقت، گذرا و سلیقه ای می باشیم. باز نویسی قوانین تدوین شده در این حوزه می تواند در موفق عمل کردن این طرح موثر واقع شوند.

 

طرح زودگذر امنیت اجتماعی دردی از مردم دوا نمی کند

 

مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در مورد این طرح گفت: اگر قوانین در این زمینه درست نوشته شوند و دقیق و به موقع هم اجرا شوند تاثیر مثبت آن را شاهد خواهیم بود. پوشش در هر جامعه ای قوانین خاص خود را دارد که ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: یکی از علل عدم موفقیت این طرح برخورد بد پلیس با مردم بوده است . علم روان شناسی و آسیب شناسی ثابت کرده است که وقتی فردی را از انجام کاری باز داریم آن فر تمایل بیشتری به آن امر نشان میدهد.مقوله پیشگیری از بدحجابی هم در جامعه ایران با این مشکل مواجه شده است.

این آسیب شناس علوم رفتاری در ادامه تصریح کرد: ما هرساله قانونی را اجرا می کنیم بدون آن که راهکارهای فرهنگی و آموزشی را محک زده و نتیجه آن را جویا باشیم.تا زمانی که تعریف درستی از حجاب برای دختران و پسران نداریم این وضع و قانون‌های این چنینی را شاهد خواهیم بود.اگر این قانون از لحاظ علمی درست بود هم اینک نباید بدحجابی را در خیابان مشاهده می کردیم.

ابهری نقش هنرمندان و فرهیختگان را در این امر موثر دانست و گفت: در همه جوامع هنرمندان مرکز توجه جوانان بوده این امر را در ایران هم شاهد هستیم اما مشکل اینجاست که هنرمندان ایرانی هم آرایش و پوشش مناسبی را ندارند و هنجار شکن هستند.

وی گفت: باید راهکارهای فرهنگی و مناسبی را در این زمینه ارایه دهیم چرا که هرسال با اجرا شدن این طرح خوراک ماهواره ها و شبکه های ضدایرانی را فراهم کرده که تصویری متحجر از ایران را به مردمانشان نشان خواهند داد.

 

والدین نگران: گشت ارشاد در ایجاد امنیت اجتماعی موفق بوده است

 

با تمام نقدهایی که برخی از شهروندان به این طرح وارد کرده اند اما درصد کثیری از مردم و والدین از اجرای این طرح احساس رضایت می کنند.

یک استاد دانشگاه در این باره می گوید: طرح گشت ارشاد طرح خوبی است ،اگر با آرامش بیشتر و با خشونت کمتر اجرا شود.

وی ادامه داد: افراد یک جامعه بدلیل در کنار هم بودن باید با قوانین مذهبی و شرایط اجتماعی یکدیگر سازگار باشند چرا که افراد جامعه خواسته یا ناخواسته بر یکدیگر تاثیر می گذارند.

گفتنی است که خانواده های بسیاری رضایت خود را در ارتباط با این طرح بیان داشته اند و یادآور شده اند که گشت ارشاد به اهداف خود تا حدودی دست یافته و اگر جامعه امروز را با چند سال پیش مقایسه کنیم می بینیم که جوی آرام حاکم شده است و در صورت حمایت مسئولان فرهنگی و رسانه ملی موفقیت بیشتری را هم شاهد خواهیم بود.

لازم به ذکر است که متولیان فرهنگی که رسالت فرهنگسازی در خصوص عفاف و حجاب را دارند در این میان بسیار تاثیر گذار هستند ولی همپای نیروی انتظامی نتوانسته اند این موضوع را در جامعه و در میان جوانان نهادینه کنند.

 

حمایت مسئولان؛ شرط اصلی پیشرفت تولیدکنندگان و طراحان لباس

 

همچنین یکی از طراحان لباس در این رابطه با ابراز گله مندی از عدم حمایت مسئولان گفت: مسئولان مربوطه فقط حرف می زنند و به پای عمل که می رسد هیچ فعالیتی انجام نمی دهند. به طور مثال در اولین نمایشگاه مد و لباس اسلامی طرح های اصیل ایرانی بسیاری ارائه داده شده بود و مورد استقبال مسولین هم واقع شد. در راستای رضایت مردم از این طرح ها برخی از مسولان به ما قول دادند که در تولید انبوه این طرح ها طراحان مربوطه را یاری کنند اما بعد از نمایشگاه ما شاهد هیچ گونه حمایتی نه از طرف بخش خصوصی و نه بخش دولتی بودیم.

وی ادامه داد: در نمایشگاه مد و لباس مانتوها و لباس های زنانه بسیاری به نمایش گذاشته شدند که هم در تنوع رنگ و هم در تنوع طرح بسیار برتر از مانتوها طرح ترکی که هم اکنون در فروشگاه ها مشاهده میکنیم، بودند. یکی از دلایلی که این مانتوها کم تر مورد توجه قرار میگیرند به این دلیل است که چشمان مردم ما عادت به دیدن رنگ های شاد ندارد .

به گفته این طراح لباس، ما می توانیم سنت ایرانی را با نزدیک کردن به دنیای مدرن برای جوانان این نسل جذاب کنیم و در این زمینه به حمایت فرهنگی و مالی مسولان نیاز داریم.

در راستای محقق شدن درست طرح مبارزه با بدحجابی تمامی نهادها همانند زنجیره ای به همدیگر متصل هستند عدم حضور درست یک نهاد، آسیب های بسیاری را به بار خواهد داشت.امید است که با اجرایی شدن درست راهکارهای فرهنگی، تابستان سال آینده به گشت ارشاد با شکلی که هم اکنون مشاهده می کنیم نیاز نداشته باشیم


نظر

        اسلام علیک یا زینب

 

السّلام ای زینب ای معنای عشق

السّلام ای رتبه والای عشق

السّلام ای اسوه صبر و ثبات

السّلام ای روشنی بخش حیات

السّلام ای عزم و رأی استوار

السّلام ای مرتضی را یادگار

السّلام ای رهرو راه حسین

السّلام ای جانِ آگاه حسین

السّلام ای زینب ای جان صبور

السّلام ای در همه غم‌ها شَکور

ای بلند آوازه عزّت مدار

ای مِهین بانوی مُلکِ افتخار

ای که نام اقدست باشد قرین

با بهار گریه شورآفرین

هرکجا نام تو آید بر زبان

اشک می‌جوشد به استقبال آن


نظر

   یا زینب کبری

بعد از ماجرای کربلا و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها زندگی زینب کبرا (صلی الله علیه و آله) در کوفه ادامه داشت تا آنکه شمشیر زهرآلود ابن‌ملجم فرق مولای متقیان علی بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) را شکافت. شهادت پدر و جدایی از او برای دخترش بسیار سخت و گران بود، چرا که پس از وفات جدش و شهادت مادرش، دل به پدر بسته بود و سایه مهر پدر آرامش‌بخش روح و جان داغدار او بود اما حال باید داغ دوری از پدر را بر دیگر دردهای خود بیفزاید و شاهد بی‌وفایی‌های مردم و توطئه‌های حساب شده دشمنانی چون معاویه علیه برادرش حسن بن‌علی (علیه السلام) باشد.

پس از آنکه شاهد قرارداد مظلومانه صلح امام حسن مجتبی (علیه السلام) با معاویه شد، به همراه برادران و خانواده‌اش به مدینه بازگشت. بانوی خردمند بنی‌هاشم به خوبی آگاه بود مردم چگونه امام معصومی چون امام مجتبی (علیه السلام) را فدای آمال و آرزوهای شیطانی خود کردند. او در رنج‌های برادر سهیم بود و شاهد خون جگر خوردن برادر و شهادت مظلومانه او، حتی اهانت به جنازه آن عزیز و از این همه درد چه داغ عظیمی بر سینه سوخته‌اش نهاده شد.

 

پیام رسان کربلا

روشن‌ترین و باشکوه‌ترین دوران زندگانی حضرت زینب (سلام الله علیها) را می‌توان دورانی دانست که در کنار سرور شهیدان، عشق و شهادت را همراهی می‌کرد.

اگر چه تاریخ زندگی ایشان را از تولد تا آغاز حرکت امام حسین (علیه السلام) به سوی کربلا می‌توان به صورت پراکنده در تاریخ یافت، اما نقاط مبهم و ناگفته‌ای باقی است، گرچه سال‌های آخر زندگی آن بزرگ‌بانو، یعنی از زمانی که حرکت خود را با امام حسین (علیه السلام) آغاز کرد، روشن و با عظمت در تاریخ ماندگار شده است.

روشن‌ترین و باشکوه‌ترین دوران زندگانی حضرت زینب (سلام الله علیها) را می‌توان دورانی دانست که در کنار سرور شهیدان، عشق و شهادت را همراهی می‌کرد

گویی مانایی نام حضرت زینب (سلام الله علیها) در تاریخ، به قیام امام حسین (علیه السلام) و نامیرایی قیام امام به پیام حضرت زینب است، زیرا یکی از روشن‌ترین ابعاد و زوایای قابل تحلیل و بررسی قیام حسینی را می‌توان از پیام زینبی برگرفت. حضرت زینب (سلام الله علیها) تاریخگوی نهضت سیدالشهدا است.

عقیله بنی‌هاشم با تاریخ کربلا در حرکت است و تمام حوادث و رخدادها با زینب کبرا ارتباط دارد. بر این اساس می‌توان گفت تاریخ کربلا همان گونه که بخش عظیمی از تاریخ زندگی امام حسین (علیه السلام) را در بر دارد، بخش باشکوهی از تاریخ زندگانی این اسوه صبر را نیز تشکیل می‌دهد.

از این‌رو نمی‌توان زندگی حضرت زینب (سلام الله علیها) را بدون واقعه سترگ کربلا و جدای از آن بررسی کرد؛ گرچه فقط به گوشه‌هایی از واقعه سال 61 ه. ق که در ارتباط با فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی حضرت زینب است  در بسیاری از منابع سخن به میان آمده است 


                 بازی موبایل برای وقت گذرانی

به گزارش خبرآنلاین؛ آن‌ها علاقه خاصی به بازیهای موبایل دارند. طوری که هر وقت فرصت پیش می آمد همه خودشان را با بازی‌های موبایل سرگرم می کردند تا ساعت‌های انتظار برایشان راحت تر بگذرد. این کار استثنا هم نداشت؛ حتی بعد از 12 ساعت پرواز دوحه تا اوزاکا، وقتی هواپیما برای پیاده کردن مسافران و سوخت‌گیری توقف یک ساعته ای در فرودگاه ناریتا داشت، ملی پوشان با وجود خستگی دوباره دست به موبایل شدند


                   چگو نگی رسیدن نیمکت استقلال

امیر قلعه نویی که از حالا باری دیگر سرمربی استقلال است ، برای در دست گرفتن سکان هدایت این تیم ، برنامه ای ارائه نکرد و به جلسه ای که یکشنبه در وزارت ورزش برگزار شد هم نرفت. در نشستی که همه اعضای هیات مدیره غیر از علی فتح الله زاده حضور داشتند . در آن نشست قرار بود کاندیداهای مربیگری برنامه های شان را برای هدایت تیم اعلام کنند اما تنها گزینه ای که به نشست رفت ، مظلومی بود. مظلومی که تقریبا همه اعضای هیات مدیره ، حتی علی فتح الله زاده بر سر نبودنش برای سال بعد توافق نظر داشتند. بعد از این نشست بود که زرینچه یکی از اعضای هیات مدیره در جمع خبرنگاران گفت:« قرار بوده قلعه نویی هم برنامه ارائه کند اما این کار را انجام نداده . منتظریم تا روز سه شنبه او برنامه اش را اعلام کند. البته غیر از مظلومی ، خاویر کلمنته هم برنامه هایش را برای ما ایمیل کرده است.»

بعد از این نشست بود که همه فکر می کردند انتخاب سرمربی استقلال به روز سه شنبه می افتد اما همان یکشنبه شب و ساعتی بعد از نشست اعضای هیات مدیره ، 4 عضو حاضر در جلسه به منزل امیر قلعه نویی رفتند و به او پیشنهاد دادند تا هدایت استقلال را بر عهده بگیرد. رسولی نژاد ، امیدوار رضایی ، نجف نژاد و ساور  4 عضو سیاسی هیات مدیره استقلال بودند که در حرکتی بی سابقه به دیدن قلعه نویی رفتند تا او را قانع کنند نفر اول کادرفنی استقلال شود و اینگونه به جای اینکه قلعه نویی به هیات مدیره برنامه بدهد ، این اعضای هیات مدیره بودند که از سرمربی فصل قبل تراکتورسازی خواستند تا هدایت استقلال را بر عهده بگیرد. اتفاقی که شاید برای اولین بار در فوتبال ایران می افتاد . اینکه مدیران ارشد یک تیم با حضور در خانه سرمربی از او بخواهند مربی تیم شان شوند. اگرچه 6 ماه قبل هم بعد از دور اول مذاکرات میان دنیزلی و پرسپولیس ، مدیر این تیم به استانبول رفت تا سرمربی تیمش را متقاعد کند برای هدایت این تیم به تهران بیاید. کاری که خشم محمد مایلی کهن را به همراه داشت که چرا مدیر یک تیم پرطرفدار باید به خانه یک مربی برود تا او هدایت تیمش را قبول کند. این بار اما اعضای هیات مدیره بودند که چنین درخواستی را از سرمربی جدید تیم شان داشتند.

اگرچه علی فتح الله زاده در جلسه مذاکره با قلعه نویی حضور داشت اما نکته جالب در انتخاب سرمربی استقلال ، خبر سایت وزارت ورزش است که در بخشی از آن آمده:« قلعه نویی به دعوت شخص رسولی نژاد وارد جلسه هیات مدیره شد و هدایت استقلال را پذیرفت.» همچنین از قول رئیس هیات مدیره هم آمده است:«هدف هیات مدیره استقلال تشکیل یک تیم مقتدر برای حضور در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیاست و من وعده تشکیل یک تیم خوب را به هواداران مان داده بودم. بدون شک انتخاب امیرقلعه نویی که موفق ترین مربی حال حاضر فوتبال در ایران است به عنوان سرمربی استقلال نوید بخش آینده خوبی است و آقای قلعه نویی با اختیار تام نسبت به انتخاب بازیکنان و تشکیل یک تیم خوب و قوی در حد نام و اعتبار استقلال اقدام خواهند کرد.»

و در مقابل هم قلعه نویی به ایسنا گفته است:«من برای موفقیت استقلال روی حمایت رسولی نژاد رییس هیات مدیره و سایر اعضا، تلاش بازیکنان و همراهی هواداران حساب باز کرده‌ام و از همین امروز وظیفه خود می‌دانم به صورت شبانه‌روزی تلاش کنم و حتی برای استفاده از ثانیه به ثانیه زمان باقی مانده برنامه و هدف داشته باشم. »

و در این بین هیچ نامی از مدیرعامل استقلال دیده نمی شود.


سال حمایت از تولید وکار وحمایت از سر مایه ایرانی

 اگر ما توانستیم تولید داخلى را رونق ببخشیم، مسئله‌ى تورم حل خواهد شد؛ مسئله‌ى اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلى به معناى حقیقى کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده‌ى این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتى دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه‌ى دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد. بنابراین همه‌ى مسئولین کشور، همه‌ى دست‌اندرکاران عرصه‌ى اقتصادى و همه‌ى مردم عزیزمان را دعوت میکنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلى قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى» است... .  سال جدید رو به شما تبریک میگوم


کیهان در سرمقاله خود با عنوان«چاره کار،توقف مذاکرات» به قلم حسین شریعتمداری نوشت:

*از اجلاس دو روزه بغداد و مذاکرات فشرده تیم هسته ای کشورمان با نمایندگان 1+5 اگرچه هنوز گزارش رسمی و اطلاعات دقیقی منتشر نشده است و طرفین درباره نتایج به دست آمده و یا بن بست های احتمالی به کلی گویی بسنده کرده اند ولی شواهد موجود و برخی از اظهارنظرهای پیرامونی حکایت از آن دارند که آمریکا و متحدانش- مخصوصا انگلیس- از اجلاس بغداد و پیش از آن، اسلامبول 2 و نیز مذاکرات بعدی در مسکو تامین نیاز سیاسی خود در شرایط بحران زده کنونی غرب را دنبال می کنند تا آنجا که می توان گفت برخی از کشورهای گروه 1+5 مذاکره را فقط برای مذاکره می خواهند و نه حل مسائل فیمابین و یا ذوب شدن «یخ های مصنوعی» که طی 10 سال گذشته در فضای چالش هسته ای با ایران اسلامی پراکنده اند. اگر ماجرا اینگونه باشد- که شواهد نشان می دهد اینگونه است- موافقت ایران با ادامه مذاکرات در مسکو و یا هر نقطه دیگر جهان نیاز به بازنگری و تجدیدنظر جدی دارد و بیم آن می رود که ادامه مذاکرات، دستکم بدون تنظیم و تدوین یک چارچوب کاری -MODALITY- و الزام طرفین به حرکت در بستر آن، بازی در زمین دشمن باشد. چرا...؟!
*گروه کشورهای 1+5 و پیش از آن تروئیکای اروپایی شامل فرانسه، آلمان وانگلیس برای اولین بار بعد از نزدیک به 10 سال چالش هسته ای با ایران- از سال 2003 تاکنون- در اجلاس «اسلامبول2» برخی از خطوط قبلا قرمز! اعلام شده خود را تغییر دادند. به عنوان مثال با اظهارنظرهایی محتاطانه و بعضا دوپهلو، غنی سازی اورانیوم تا 5 درصد را بخشی از حق هسته ای ایران دانستند و خانم اشتون که نمایندگی 1+5 را برعهده داشت، از هرگونه اظهارنظری که فضای تفاهم و همکاری را تحت تاثیر قرار بدهد جلوگیری کرد تا آنجا که یادداشت «ژاک اودیبر» نماینده فرانسه را که به روند نرم نشست، اعتراض داشت با بی اعتنایی محسوس نادیده گرفت و نماینده روسیه که ظاهرا از توافق قبلی همکاران آمریکایی و اروپایی خود بی خبر بود و در آغاز نشست، سازی ناسازگار با روند اجلاس کوک کرده بود! بعد از پایان جلسه در ملاقات با آقای دکتر جلیلی عذر تقصیر آورده و اظهاراتش را تاکتیکی! دانست.
*این جا به جایی خطوط قرمز که با توجه به مقاومت سرسختانه و پرصلابت ایران در مقابل باج خواهی و زورگویی غرب دور از انتظار به نظر نمی رسید در محافل دیپلماتیک و از جمله در ایران اسلامی نشانه هایی از تغییر راهبردی- و نه تاکتیکی- آمریکا و متحدانش در برنامه هسته ای کشورمان ارزیابی شد و این تلقی را در پی داشت که 1+5 در اجلاس بغداد نیز روندی مشابه اجلاس اسلامبول2 را دنبال خواهد کرد.
* درباره اهمیت جابه جایی خطوط به اصطلاح قرمز! آمریکا و متحدانش در نشست اسلامبول2 باید توجه داشت که طی نزدیک به 10 سال گذشته هرگاه حریف غربی بر ضرورت «اعتمادسازی» از جانب ایران تاکید می کرد، منظور و ترجمه اعلام شده آن، این بود که جمهوری اسلامی ایران تمامی فعالیت هسته ای خود را متوقف کند. این درخواست باج خواهانه در اجلاس 2004 لندن از سوی تروئیکای اروپایی -انگلیس، فرانسه و آلمان- با صراحت از تیم هسته ای وقت کشورمان خواسته شده بود! و در پی اعلام همین درخواست بود که جمهوری اسلامی ایران فعالیت های هسته ای خود را که بعد از اجلاس اکتبر 2003 تهران به حالت تعلیق درآورده بود با فعال کردن کارخانهUCF اصفهان -تبدیل کیک زرد به هگزا فلوئور اورانیوم UF6- از سرگرفت. بعد از این اقدام که به درستی نشان دهنده بی اعتمادی به حریف و ترفند فریب غرب در مذاکرات بود، آمریکا و متحدانش پرونده هسته ای ایران را برخلاف نص صریح بند «C» از ماده 13 اساسنامه آژانس به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند.
* اجلاس بغداد با خوش بینی یاد شده و برگرفته از اجلاس اسلامبول 2 برگزار شد و هر چند که طرفین با تفاوتی کم و بیش از کلیات آن ابراز رضایت کرده اند ولی شواهد و قرائن موجود و اظهارنظر برخی از دیپلمات های حاضر در اجلاس و مقامات عالی رتبه کشورهای متبوع آنها حکایت از آن دارد که؛ آمریکا و اعضای اروپایی گروه 1+5 علی رغم تظاهر به همکاری و حرکت در بستر NPT و پادمان های مربوطه که در اجلاس اسلامبول2 وعده داده بودند، بار دیگر درخواست های غیرقانونی و باج خواهانه پیشین را- این دفعه با ادبیاتی تقریبا متفاوت- مطرح کرده اند و در سوی دیگر، تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران با صلابت مثال زدنی و درخور تحسین و با ارائه دلایل و اسناد مستحکم فنی و حقوقی بر حقوق و بایسته های هسته ای ایران اسلامی تاکید ورزیده و کمترین اجازه باج خواهی به حریف نداده است.


منتخب مردم اسد آباد در مجلس نهم در گفت و گو با خبر آنلاین ضمن گلایه از قیم مآبی برخی از نمایندگان گفت: کسانی که این روزها بحث وحدت را مطرح می کنند همان هایی هستند که پیش از انتخابات عامل وحدت شکنی بودند. دوستان عضو جبهه پایداری و دوستان عضو رهپویان فقط حرف خود را می زنند گویی که فقط آن ها اصولگرا هستند.
نعمتی همچنین با بیان اینکه باید بپذیریم که اصولگرایی در حال تغییر است و شکل جدیدی به خود می گیرد از همه اصولگرایان دعوت کرد که در جلسه روز شنبه فراکسیون شرکت کنند و گفت: انشاالله با حضور همه اعضای این فراکسیون جلسه با قدرت برگزار خواهد شد.